článok
Chants of Sennaar
Alexko
Dĺžka čítania: 5 min
·
10. jún 2024
Čo to je?
Chants of Sennaar je puzzle-adventure hra, v ktorej sa v roli cudzinca / cestovateľa vydáte na cestu nahor po pomyselnej babylonskej veži. Hlavná mechanika, ktorú budete po svojej ceste robiť je dešifrovanie jazykov a s nimi spojené riešenie rébusov.
Základná mechanika CoS je veľmi podobná tým v Return of the Obra Dinn alebo Case of the Golden Idol - máte knihu do ktorej sa vám zapisujú znaky / hieroglyfy, s ktorými sa počas svojej cesty stretnete. Ku každému znaku si môžete robiť poznámky a odhadovať jeho význam na základe kontextov, v ktorých ste ho videli. Keď zozbierate viacero znakov z danej oblasti, hra vám ponúkne možnosť ich verifikácie.

Počas svojej cesty dešifrujete na základe rozhovorov, obrázkových príbehov, sôch, kníh atď. štyri jednoduché jazyky (piaty je už len taká rýchlovka na konci, ten nerátam) a svojimi novonadobudnutými vedomosťami pomôžete ľuďom žijúcim vo veži ako tlmočník. Viac spoilovať nebudem, keďže je to lineárna príbehovka.

Plusy a mínusy
Pozitíva
- Grafika (paleta, architektúra, lokácie, character design) a celková atmosféra sú vynikajúce
- Hudba je fajn, síce dosť často je tam ticho
- Príbeh je také príjemné klišé. Síce neprekvapí, ale ani neurazí.
- Hra relatívne odsýpa, keďže puzzle nie sú extrémne ťažké.
- Nosná mechanika dešifrovania jazykov je šťavnatá a neokukaná a bola by úplne skvelá, keby…
Malé problémy
- … keby verifikácia slov neprichádzala tak často. Hra sa akoby bojí nechať vám veľa neznámych znakov naraz a dať vám k nim čo najviac nápovedy a environmentálneho storytellingu. Naopak, hra vám vždy nechá len zopár neznámych znakov a keď príde verifikácia, tak sa to dá veľmi ľahko brute-forcenuť, čím dosť vyprchá radosť zo správneho dešifrovania.
- Ilustrácie, ku ktorým priraďujete slová pri verifikácii sú často… zvláštne. Viackrát som nie úplne rozumel, čo majú znázorňovať, napriek tomu, že znakom som porozumel správne.
- Samotné jazyky sú veľmi osekané a jednoduché - SPOILER -
obsahujú len zámená, podstatné mená a slovesá, vetnou skladbou sa takmer vôbec nelíšia (tri zo štyroch sú podmet-sloveso-predmet, iba jeden je predmet-podmet-sloveso), všetky sa píšu z ľava do prava a všetky majú celkom viditeľne rozdelené znaky na osoby / miesta / slovesá / predmety.- SPOILER END - Pre hráčov hľadajúcich výzvu budú puzzle až príliš ľahké.
Väčšie problémy
- Levely sú síce vizuálne pekné, ale sú zbytočne veľké a prázdne. Veľká súčasť hry je interagovanie s predmetmi a osobami a ak na nejaký z nich zabudnete, tak backtrackovať v tejto hre je ako za trest.
- Keď už je reč o interagovaní s predmetmi - raz som sa asi na polhodinu zasekol, pretože som nezdvihol jeden vyslovene skrytý predmet, bez ktorého som nevedel pokračovať a nerozumel som, čo potrebujem. (V skratke, predmet sa nedá označiť cez hlavný herný screen, môžete s ním narábať iba cez sekundárnu interakciu s iným predmetom na screene. Divné.)
- V hre nie je mapa, čo s veľkými levelmi a backtrackingom vytvára mnoho hluchých chvíľ a hráčskych povzdychov. Pohyb je relatívne pomalý a trochu neohrabaný, kamera má občas divný sklon a jej triggery sú niekedy až moc na kraji (teda neviete, či v tej lokácii náhodou ešte niečo nie je, až kým sa s postavou nenalepíte na samotný okraj obrazovky).
- Stealth misie. Prepánajána, prečo sú v logicko-lingvistickej puzzle hre stealth misie? Veď nie sú ani dobré, ani zábavné, ani sa tam nehodia. Dizajnérovi po prstoch za toto.
- Druhýkrát som sa na dlhšie zasekol ku konci hry, kedy bola jedna z ciest preškrtnutá veľkým červeným X s červenou lebkou. Očakávajúc smrť a respawn som tam nešiel, až kým som nebol úplne zúfalý. Na moje prekvapenie ma tam nečakala žiadna smrť, len pár padajúcich kameňov, ktorým som sa poľahky vyhol a ktoré mohli byť úplne kľudne komunikované v znakoch danej reči, namiesto piktogramu spomínanej červenej lebky (ktorý mimochodom nie je nikde inde v hre použitý).
Verdikt
Chants of Sennaar by som za toto všetko dal 7/10 len taký fukot, ale tá hra má srdiečko, je relatívne krátka (10 hod) a ku koncu konečne naberie na tempe, tak žmúrim obe oči a zvyšujem na
8/10
Ak vás bavil Obra Dinn a Golden Idol, tak vás takmer určite bude baviť aj toto. A ja minimálne viem, že chcem viac prekladateľských hier tohto typu.
8/10
Ak vás bavil Obra Dinn a Golden Idol, tak vás takmer určite bude baviť aj toto. A ja minimálne viem, že chcem viac prekladateľských hier tohto typu.