Je to už nejaký ten rok, čo som skončil školu, zmaturoval a z pozície študenta sa presunul na pozíciu zamestnanca. S tým prišlo samozrejme aj oveľa viac povinností, a zároveň aj niečo oveľa strašidelnejšie. Menej času na videohry. Ako študentovi mi nevadilo tráviť 6 – 8 hodín denne preskúmavaním každého zákutia Witchera 3ky, alebo stavaním obrovských settlementov vo Falloute. 50 hodín za 5 dní na Foragerovi? Nebol problém. No človeku sa menia priority a niekedy sa jednoducho musí prispôsobiť svojej životnej situácii. Nechcem tým teraz povedať, že som stratil lásku a zápal pre veľké rozsiahle hry, to vôbec (rozohraný Elden Ring v knižnici to potvrdí). Chcem tým skôr povedať, že som začal inklinovať ku kratším hrám. Zároveň som sa naučil mať rád žánre, ktoré som predtým veľmi nemusel. Namiesto toho, aby som si zahral 100 hodinové JRPG som si zahral krásny 5 hodinový Felvidek. Chcem týmto postom odporučiť, a zároveň vychváliť takéto rôznožánrové kratšie hry, ku ktorým mám veľmi blízko, a ktoré aj napriek ich krátkemu rozmedziu vo mne zanechali niečo veľmi pekné.
A Short Hike Bol rok 2020, poobedňajší víkendový deň a pri doom-scrollovaní mojej Epic Games knižnice naplnenej free hrami, ktoré som nikdy nezapol, som narazil na A Short Hike. Mal som vtedy chtíč po nejakej krátkej oddychovej hre, keďže som práve dohral asi 60-hodinový playthrough AC: Unity. Noo a Short Hike svojím vizuálom a názvom vyzeralo ako presne to, čo hľadám. V jednoduchosti je to adventúra, v ktorej hráte za vtáčika, ktorý ide na... krátku túru.
zlaté pierko a zvieratká
Vaším cieľom je dostať sa na horu Hawk Peak, a to tým, že získavate zlaté pierka plnením jednoduchých questov pre ostatné zvieratká, alebo ich nachádzate vo svete. Tieto zlaté pierka vám dávajú bonusový jump (alebo teda wing-flap, ale netuším, ako by som to nekrkolomne preložil do slovenčiny), proste viac mobility. A práve tieto pierka potrebujete, aby ste sa dostali na spomínaný vrch hory. Čo sa mne najviac páčilo je, že hra je úplne open-ended. Môžete ísť všade, určujete si vlastný pacing, vlastné poradie, hra vás do ničoho netlačí.
Ľudia často spájajú slovo „immersive“ s hrami s realistickou grafikou alebo rozmanitými dialogue options, možno s obrovským open world. No ja som sa asi nikdy necítil viac immersed ako v Hawk Peak parku. Boli to pre mňa 3 hodiny čistého zenu, pokoja a kľudu. Znie to možno trochu prehnane, ale mne sa fakt zdalo, akoby sa zastavil čas a nič iné okrem Hawk Peak parku neexistovalo. Bol to pre mňa veľmi pekný zážitok a dodnes premýšľam, ako vo mne dokázala videohra vyvolať takéto pocity.
Teda A Short Hike vám zaberie maximálne 3 hodiny a najviac si to užijete, keď to dáte na jeden záťah. Jednoznačne odporúčam.
Frog Detective trilógia Tieto hry sa ku mne dostali cez Adama Millarda a jeho koncoročné 20(xx) Games You Should Have Played videjká. Dal som tu celú trilógiu hier, keďže všetky sú si veľmi podobné a majú rovnakú premisu. Ste teda v roli žabieho detektíva (nečakané) a vašou úlohou je riešiť rôzne zvláštne, niekedy až "nadprirodzené" prípady. Hľadáte dôkazy, vypočúvate postavy, rozhodujete koho obviniť. Je tažké písať o obsahu dielov bez toho aby som nevyspoiloval herný zážitok ale názvy jednotlivých dielov vám sami o sebe povedia, o čo približne pôjde. The Haunted Island, The Invisible Wizard a Corruption at Cowboy County.
tak to asi ešte nečítal Ještě Jeden Level
Aj keď sa hra volá Frog „Detective“, určite neočakávajte nejaký Žabací LA Noire. Puzzles sú väčšinou veľmi jednoduché a nemáte veľa priestoru na pomýlenie sa. Práve tento fakt ma po dohraní prvého dielu "The Haunted Island" trocha sklamal, lebo som čakal trocha hlbší investigation system, ktorý by ma viac potrápil. No aj keď ma táto konkrétna vec sklamala, uvedomil som si, že som si hru vlastne stále veľmi užil, a to hlavne kvôli úžasnému writingu. Vtipné, hlúpe, niekedy až absurdné výsluchy podozrivých, pri ktorých som sa neskutočne nasmial. Fakt, že ani neriešite reálne zločiny a podozriví vám vyklopia všetko, čo vedia po tom, čo im dáte napríklad taký muffin. Hra si je toho ale vedomá a práve tento self-awareness tomu dodáva to čaro. Všetko je v tejto hre také hlupučké, ale v najlepšom zmysle slova.
Spomeniem ešte perfektný jazzový soundtrack od Dana Goldinga (frajer, čo robil hudbu aj do Untitled Goose Game), ktorý vás bude sprevádzať naskrz všetkými dielmi. Frog Detective je dôkaz, že hry nemusia stále byť AAA high budget záležitosti, aby boli hodnotné skúsenosti, a takisto nemusia byť vôbec dlhé.
Tieto bite-sized tituly plné vášne, humoru a zábavy vám zaberú 1 – 2 hodiny (per game) na dohranie.
Rozmýšľal som, či tu dám aj Felvidek ako jednu z entries, lebo veď tuto u nás to ľudia celkom poznajú a vedia, že to je jednoducho dobrá videohra. Aj tak si dovolím krátko pár slov, lebo sa mi do tejto témy veľmi hodí. Ako som na začiatku písal, ja som nikdy nemusel JRPGs. Nikdy som nehral Undertale, Hylics, Final Fantasy, Chrono Trigger, ani nič podobné. Felvidek som si kúpil jednoducho preto, že som pozeral ArcadeWatch podcast, a vtedy pre mňa dvaja náhodní ľudia, ktorých som videl prvýkrát v živote, pekne hovorili o tejto hre, na ktorú som videl trailer pár mesiacov dozadu (takzvaný arcade watch bump). Ako povedal sám vývojár Jožko: "Felvidek je v svojej podstate milostným listom slovenskému humoru a našej internetovej kultúry." Je to teda turn-based JRPG (J stands for Jozef), ktoré sa odohráva v 15. storočí niekde medzi Šarišskou a Spišskou župou, a vy sa ocitáte v roli alkoholického rytiera Pavla.
.
Bola to asi prvá hra, ktorú som si kúpil s tým, že som vedel, že idem do žánru, ktorý nemám rád. No aj tak som si hru nesmierne užil. A odvážim sa povedať, že z veľkej časti aj preto, že to takisto bola kratučká záležitosť. Celý herný svet som skoro naspamäť poznal do pár hodín, kecal som so všetkým živým aj neživým, interagoval som s každou postavou, ktorú som videl a vycuciaval som z nich každú jednu vetu, lebo ma to proste zaujímalo. Interagoval som so všetkým, čo som naokolo videl. Bol som do toho sveta strašne zažratý, a práve to pre mňa znamenalo strašne veľa. Pretože viem, že pri 99% hrách by som tieto veci nerobil. Nezaujíma ma, čo mi má povedať každé NPC v Skyrime, lebo je ich tam nespočetne veľa, nebudem chodiť do každých dverí každého domu v každom meste a interagovať so všetkým, čo vidím, lebo je toho strašne veľa a unudilo by ma to. Ale vo Felvidku nie. A práve preto som ho chcel zahrnúť, lebo to, ako Jožko Pavelka s Vladom Ganajom dokázali do tak maličkého sveta natrepať toľko kontentu, personality a lásky je veľmi obdivuhodné.
Felvidek vám potrvá 5 – 6 hodín.
Haiku, the Robot Haiku mi zabral 12 hodín na dohranie, čo už nie je úplne tá najkratšia hra. Ale zároveň je to metroidvania, žáner, kde playtime môže pokojne presahovať desiatky hodín. Haiku teda nie je najkratšia hra, je to ale dosť krátka metroidvania. A myslím si, že práve to jej hrá do kariet. V dobe, kde existujú hry ako Hollow Knight, Blasphemous alebo Ori je ťažké prísť s niečím, čo človeka zaujme a čomu venuje svoj čas. Aj ja som mal na začiatku tento mindset. Stále som hru prirovnával k týmto velikánom, ale nie je to tak celkom fér. Haiku nechce byť 50 hodinová adrenaline fueled záležitosť. Haiku je niečo svoje vlastné, menšie. Ocitnete sa vo spustošenom svete obývanom robotmi infikovanými počítačovým vírusom. Vašou úlohou je teda nájsť koreň tohto vírusu a zničiť ho. Nelineárny progress, environmentálny storytelling, powerupy, ktoré vám umožnia sa dostať na nové miesta a do nových lokácii, samozrejme aj nejaký ten backtracking a hľadanie skratiek – taká klasická metroidvania formula.
bije magnet
Po dohraní prvej playthrough som sa vrhol hneď na ďalšiu kvôli achievementu, kde musíte celú hru dohrať znova a bez healing itemu. A aj na druhý záťah ma hra veľmi bavila práve kvôli svojej dĺžke. Haiku je taká oddychovka, nestáva sa často, že sa vo svete stratíte alebo narazíte na nejaký difficulty spike vo forme bossa alebo nejakej platforming sekcie. Veľký dôraz na dĺžku hry kladiem hlavne preto, lebo si myslím, že si Haiku jednoducho nemôže dovoliť byť veľkou 50 hodinovou hrou, pretože by sa stratil v mori všetkých ostatných metroidvanií. Overall veľmi milá hra s pekným artstylom, kľudnou ambient hudbičkou a príjemným jednoduchým príbehom.
Mám tu ešte pár hier, ktoré mi do tejto kategórie sedia, ale nechcem, aby to bolo až príliš dlhé, a aby z toho nevznikol nejaký top 10 list dám tu teda rýchly honorable mentions.
.
Furi Je boss rush hra, kde sa combat skladá z 2 hlavných časti, bullet hell fázy a hand to hand combat, kde využívate parries a sidestepovanie, nič viac a nič menej, len vy a roster kreatívnych bossov sprevádzaných úplne úžasným OST-čkom, od mien ako Waveshaper alebo Carpenter Brut. 5 – 6 hodín
.
TOEM Je isometric adventure hra o fotení s jemnými puzzle elementami, fotíte rôznorodé veci, zbierate známky, vďaka ktorým môžete cestovať na ďalšie lokácie, veľmi sa mi páči, že sa hra presunie do prvej osoby, keď vytiahnete foťák, a takisto má krásnu hand-drawn grafiku. 3 – 4 hodiny
.
Metal: Hellsinger Je 5 hodin plných adrenalínu, metalovej hudby a nepretržitej akcie, rythm-based shooter s pestrým arzenálom zbraní, ale na druhú stranu nie tak pestrým arzenálom bossov. Veľmi satisfying hra, keď sa do toho dostanete. 4 – 6 hodín
.
Sayonara Wild Hearts Je neónový interaktívny popový album prezlečený ako arcade racer, počas ktorého budete jazdiť, lietať, bojovať, skejtovať a tancovať. 1 – 2 hodiny
.
Ďakujem krásne ak ste sa dočítali až sem, veľmi ma bavilo písať o týchto krásnych hrách a dúfam, že som vás aspoň trocha motivoval si niečo z tohto zahrať, zapnúť, kúpiť, wishlistnúť alebo niečo také. :)