30 hier a 30 textov zo Steam Next Festu

30 hier a 30 textov zo Steam Next Festu


Máme za sebou ďaľší zdivočelý festival hrania diem a wishlistovania, Steam Next Fest, kde sa raz za sezónu hráčikovia na našom discorde zmenia na ferálnych odporúčačov. Diäm je príliš veľa a času málo a tak dnes pre vás zhrnú svoje tipy vychutnávači z nášho fialového serveru. Kam sa mimochodom, určite pridajte.

Krásne to napísali chlapci, fakt. Tento text je preto dlhý, veľmi dlhý a všetky hry sú príliš dobré. 

Ja ďakujem všetkým kŕaľom za linky aj texty a nezabudnite toto tu poslať každému, komu sa hodí zatočiť si hlavu kopou dobrých videohier.
Linky na steam su schované pod názvami hier.

Prestávam písať a predávam slovo, v abecenom poradí.

---

ALEXKO


Sol Cesto
Sol Cesto

Sol Cesto 

Tutovka. Do hľadáčika sa mi dostala skrz Tulexa a dosť som sa do toho dema zaľúbil. Ako spomínal Tulex, je to roguelite, v ktorom putujete dole dungeonom. Každý "level" je 4x4 grid a vy sa po ňom pohybujete polo-náhodne podľa pravidiel postavy, za ktorú práve hráte. Pohyb po gride by som nazval ako "kontrolované RNG". Na to, aby ste zostúpili do ďalšieho levelu potrebujete na jednom gride spraviť niekoľko akcií. Pri zostupe pozbierate powerupy, ktoré zvýšia vaše staty a upravia vaše % šance a je na vás, ako si okolo toho obkrútite celú stratégiu zostupu. Vizuálny štýl je jemne insitný, ale veľmi svieži a neokukaný. Všetko sa krásne hýbe a reaguje, demo má naozaj vysokú úroveň polishu. Originálny koncept, jemne návykové RNG, neokukaný vizuál = chceš to. Francúzi to robia!

---

Pyrene
Pyrene

Pyrene

disclaimer: neni to úplné terno, ale core loop sa mi veľmi páči. Ďalší francúzsky počin, tentokrát od tvorcov Forward: Escape the Fold (ktorý som tu dávnejšie reviewoval). Podobne ako v Sol Cesto, aj tu sa budeme hýbať po gride, bojovať a zbierať artefakty, no budeme to robiť inak. Hráč začína s malinkým deckom kariet (zoradených s nejakou prioritou) a s postavou. Hráčova postava je taktiež reprezentovaná kartičkou a pohybuje sa po obdĺžnikovom gride (mape). Mapa pozostáva zo separátnych screenov - niektoré screeny sú exploračné, niekde sú obchodníci a zhruba na polovici screenov sú súboje.

Akonáhle postava vojde do súbojovej arény, na gride okolo nej sa vygenerujú nielen nepriatelia, ale aj jej vlastné karty v závislosti na tom, ako ich má hráč v decku prioritne zoradené (a.k.a. ak chcete, aby sa daná vec pravdepodobne vygenerovala v prvom kole súboja dajte si ju na vrch balíka). Hráč sa potom hýbe po gride, zbiera svoje predmety, poráža nepriateľov, avšak finta je v tom, že nesmie stúpiť dvakrát na to isté políčko. Akonáhle vyčerpal svoje možnosti, dá ďalší ťah a na prázdnych políčkach sa vygenerujú nové karty... a cieľom je vydržať čo najviac ťahov.

Francúzi vzali silný základ zo svojej prvej hry a vylepšili ho, avšak navešali naň aj basebuilding (roguelite element) a veľa lore rozhovorov. To mi, úprimne, moc nevyhovuje. Avšak core gameplay loop - teda súboje založené na decku zoradenom podľa priority / chronologickosti + deck vytvárajúci synergie s relicmi + taktický pohyb po aréne a samovražedné nutkanie vydržať v nej čo najdlhšie (čím viac nepriateľov skolíš, tým lepší loot na konci arény dostaneš) mi je úplne pochuti!

---

Die In the Dungeon
Die In the Dungeon

Die in the Dungeon

disclaimer: tiež to nie je úplná bomba šupa, ale zahral som si to 2x a celkom fajne Ďalší roguelike, len tentokrát nie s kartičkami, ale s kockami. Putujete po node-graph mape (podobnej ako v Slay the Spire), kde máte políčka ako combat / event space / obchod / rest, upgrade atď., lenže tentokrát vám na to musí padnúť kocka (takže sa môže stať, že niektoré políčka preskočíte). V súbojoch máte na začiatku kocky útoku, obrany a boost kocky, ktoré samé o sebe nič nerobia ale zaujímavým spôsobom potencujú ostatné kocky. Neskôr viete nájsť aj mirror kocky, terrain kocky, thorns kocky atď. Každá kocka vie mať permanentne vylepšené čísla alebo vlastnosti ako "glass" (použiteľná len raz), "hollow" (jej použitie nevyžaduje energiu), "flash" (kocka sa vyhodnotí okamžite) atď. 

Core mechanika vzájomne sa potencujúcich kociek je dosť fajn. Moja jediná výhrada je, že demo bolo príliš ľahké. Ale zas chápem, že asi nechceli odradiť hráčikov šialenou obtiažnosťou. Je to jedna z hier, ktorá išla do wishlistu, no veľmi závisí na cene pri release. 

(a taktiež punny name, Die akože kocka, ale aj skapeš, chápeš, hahaaa!)

---

BLEJD


Blue Prince
Blue Prince

Blue Prince

Blue Prince (pun intended) je niečo ako puzzle stolná hra, ktorá ožila. Objavuješ viktoriánske sídlo z pohľadu prvej osoby s tým, že pri každých dverách ťaháš kartičky miestností a jedna z nich sa zhmotní pred tebou (blueprints, get it?). V miestnostiach sa povaľujú random užitočné predmety a lore. Postupne sa snažíš objaviť tajnú 46-tu miestnosť a sídlo sa každý deň resetne.

---

Grunn
Grunn

Grunn

Grunn je divný, ľahko hororový lo-fi simulátor záhradníka od Sokpopu. Za víkend treba upratať záhradu, ale čas beží a každý deň začne večer padať temnota a musíš sa pred ňou schovať do kôlne. A možno ani netreba upratať tú záhradu, dá sa z nej utiecť do mesta a na cintorín a objaviť jeden z veľa koncov, ktoré by hra mala mať.

---

JEBEK


I Am Your Beast
I Am Your Beast

I Am Your Beast

je strašne štýlova hra. Neskutočný soundtrack, vizuál a voice acting. Kratučké levely plné akcie a adrenalinu sprevádzané úplne brutálnym OSTčkom. Gameplayovo je to podobné SUPERHOT ibaže všetko sa deje v reálnom čase. Keby si mám z tejto trojice vybrať iba jednu hru tak to je určite táto.

---

Wild Bastards
Wild Bastards

Wild Bastards

Vesmírno-kovbojská roguelike strielačka. Nikdy som si nemyslel že žánre “turn based strategy” a “first person shooter” budú spolu fungovať tak dobre ale Wild Bastards ma presvedčil o opaku. Intenzívne, krátke prestrelky je také jadro hry, ktoré vám osladí podarený narrative a plno playable charakterov s pestrým arzenálom abilít a zbraní.

---

Whistling Waters
Whistling Waters

Whistling Waters

má strašne jednoduchý core gameplay. Chytáte rybky, kormidlujete a opravujete ľoďku, predáte rybky a opakujete. Háčik (no pun intended) je v tom že každým dňom musíte chytiť viac a viac rýb aby ste splnili kvótu. A takto sa z jednoduchej možno až relaxujúcej hry stáva stresom a adrenalinom nabitý boj s časom.

---

JOZKO


Judero
Judero

Judero

Ja som tropická rastlinka ktorá sa živí veľmi špecifickým druhom videohier. Judero je moja hydropónia, kryštalické hnojivo na ktoré sa ani Monsanto nechytá. Čo to trepem? Vzrušený som. Škótska mytológia, zbastlená dvoma škótmi a nahovorená v tvrdočiznej škótčine. Do toho vám hrá ťahavo-gitarkovo-úzkovokálny škótsky folk a vďaka na kolene robenom claymation to vyzerá ako inscenácia pre deti z roku 2001 od STV2.

---

Caravan SandWitch
Caravan SandWitch

Caravan SandWitch

Sable je jedna z mojich najobľúbenejších hier. To nieje mém, to je fakt, ktorý som objavil na svoje staré a po čase smädné kolená. Nebojuješ, len exploruješ, plníš questy a úlohy. Máš krásny a farebný svet ktory si postupne odomykáš, vlastným tempom, ako len chceš. A namiesto levitačného hóveru, tu máš rozkošnú dodávečku po babke. Okamžité hranie pod paplón.

---
Thank Goodness You're Here
Thank Goodness You're Here


Thank Goodness, You're Here!

Od Panic inc, tých zlatíčok čo publishli Firewatch a Playdate. Nádherná kreslená prezentácia, najlepší voiceover a atmosféra maličkého anglického mestečka je úplne na úrovni britských 80s seriálov. Hráš sa preplešatelého panáčika (my fellow plecháči represent), beháš po meste, plníš miniquestíky a rozdávaš mikrofacky všetkým a všetkému. P.S. Najlepšie main menu ever.

---

Elation For The Wonderbox 6000
Elation For The Wonderbox 6000

Elation For The Wonderbox 6000

Digital Tchotchkes je guy, ktorý robí divné veci aj hry. Toto bude asi najdivnejšia zo všetkých a moje telo je pripravené. Early 3D DOS grafika, zlomené claymation UI, ultrabizár s originálnym writingom a veľmi správnou filozofiou. Pre toto žijem.

Mencia od Shape1ess: Holy shit, dajte si Elation for the Wonderbox 6000. Je to najlepšia hra v histórii ľudskej existencie, finálny dôkaz toho, že videohry si zaslúžia rovnaké uznanie ako ostatné umenia a rovnako dôležité postavenie na tomto pomyselnom piedestáli. Vďaka za tip, Yablko/Noclip.

---

The Explorator
The Explorator

The Explorator

Demo bolo bohužiaľ veľmi dosekané, ale sľub exploračnej strielačky, odohrávajúcej sa v lese, kde proti sebe stoja goblini a malé tvorčeky ala Snufkin, mi ešte podrží túto hru v hľadáčiku. Veľa skvelých nápadov od bludiskoidnej mapy, kde sa orientujete len podľa viditeľných landmarkov a symbolov na značkách, až po rozprávkový vizuál kombinujúci infantilnú grafiku kde svet je síce 3D ale enemáci sú 2D sprites ako wolfensteina. Krásna vec, hrozne držím palce, nech sa im to podarí poriadne dokončiť.

---

KIM JONG THE ILLEST


Dungeons & Degenerate Gamblers
Dungeons & Degenerate Gamblers

Dungeons & Degenerate Gamblers

Nikdy som netušil ako sa hrá black jack alebo poker ale povedal som si ze jeej toto má peknú pixel grafiku a možno to bude taká fajn odreagovačka. VEĎ HOVORILI ŽE BALATRO JE SUPER, tak skúsim na základe tejto informácie totálne inú hru. Dobre som spravil. Je to BlackJackish -to ish tam znamená že časom do môjho decku začali pribúdať rôzne vizitky, usb klúče a random papieriky, ktoré mali rôzne schopnosti. Neuveriteľne nákazlivý jednoduchý gameplay loop, ideálna vec k nejakému podcastu s nohami na stole. Konečne chápem prečo moja babka hráva solitare!
p.s. Stále netuším ako sa hrá blackjack

---

Wizard of Legends 2
Wizard of Legends 2

Wizard of Legends 2

Si wizard ktorý sa chce stať legendou a tak musíš preskákať niekoľko stageov a poraziť pár bosov. Cyklus je super, odomykáš veci po každom rune, takže sa nezačneš nudiť. Do ťoho ťa narátor kontinuálne flamuje napr. že prečo rozbíjaš vázy a koľko ti to trvá a podobné veci. Tie schopnosti ktoré odomykáš sú relatívne unikátne takže si postavíš build ktorý ti vyhovuje a ideš Vizuálne - aj keď pixel graphics v jednotke mali svoje čaro, táto dvojka si ma celkom získala tým cell shaded vizuálom trošku taký "hades style". A voice over ktorému sa mení narátor každým runom a je reálne aj miestami vtipný je veľké plus.

---

Mirthwood
Mirthwood

Mirthwood

Stredoveké stardew valley, ktoré vyzerá že bude mať aj nejaké hlbšie socialne mechaniky, questy a celkom zaujímavý (ano poviem to - souls-like combat). Musím povedať že ma to celkom chytilo za srdiečko. Po tom čo som skúšal tento next fest rôzne demá a teda v každom druhom som musel päsťami búchať 5 minút do kameňov toto bolo ako svetlo na konci tunela, druhý šíber na hlave Joža Ráža. A teda ten vizuál je fakt unikátny. (dúfajme v coop?)

---

Wild Bastards
Wild Bastards

Wild Bastards

Brázdil som tak tie demá, v každom druhom niekto bil strom alebo skalu (nenávidim túto mechaniku) a zrazu sa objavilo toto vizuálne neskutočne cool neónové, krivé, kyberpunkáčske niečo. Musím povedať že prvých 5 minút som sa trošku krivil že uhmm je to janky? nieje? má to také byť? BOY OH BOY áno má. Toto je za mňa top vec tohoto next festu. FPS rogue lite, kde hráš bandu robotických bounty hunterov z ktorých má každý svoju personalitu a iný gameplay. Battle sa neskutočne stupňujú na intenzite, upgraduješ si svoj team, snažíš sa zozbierať padlú posádku.

---

Kill Knight
Kill Knight

Kill Knight

...je podľa mňa druhé až tretie vývojové štádium vampire survivors. Je to bullet hell, každým runom odomykáš veci ale je to celé skill based. Na tento žáner mi prišiel strašne cool ten grimy futuristický červeno sivý vizuál. Je to presne ten typ hry kde si s červenými očami hovoríš že ešte jeden run si dám, zomrieš v prvých 2 minútach, povieš si že tento sa nerátal a o dve hodiny keď ťa už naozaj bolí hlava a ruky lebo si starý foter (alebo stará manka) tak si ideš lahnúť a nevieš zaspať lebo ti celý večer do tváre blikalo bazilion hercov za sekundu.

---

The Alters
The Alters

The Alters

Tu si ma najprv dosť získal ten death stranding vizuálny vibe. Si týpek, ktorý stroskotá na nejakej planéte, celá tvoja crew je mŕtva a na operáciu tvojej mobilnej základne sám nestačíš a máš len 7 dní kým výjde slnko a spáli ťa na popol. Objavíš však špeciálny nerast?.. špeciálnu vec, ktorá sa dá ťažiť na planéte kde si stroskotal a pomocou nej vytvoríš rôzne klony samého seba, ktoré ti pomáhajú. Je tam taký work explore cyklus, kde si vylepšuješ svoj mobile base a vždy keď niečo robíš či už craftíš, ťažíš alebo varíš, stojí ťa to čas. Postupne si vylepšuješ svoj mobile base, svoj gear atď.

Technicky sa to strašne fajn hýbalo celé, neboli tam žiadne stutters a podobné veci čo pri takomto (podľa mňa peknom) vizuáli v early acesse bývaju, aj som odhliadol od toho že som sa pravidelne zachytával o random textúry a kamienky, ALE KTO DO BOHA spraví exploring bez toho aby si mohol vyskočiť. Iba tak bežať 4 minúty do predu je veľký test trpezlivosti.

---
Zero Protocol
Zero Protocol

Zero Protocol

Toto si ma veľmi získalo. Keď v 2022 vyšiel Signalis, zjedol som to celé aj s navíjakom, silónom a guličkou starého chleba. Z tohto som mal totálne podobný vibe aj keď je to 1. person FPS. V jednom momente som sa tam strašne posral, zvuk je spravený parádne, puzzles sú také že aj ja polodementný nemusím moc rozmýšlať.

P.S.: Záver môjho next fest experience je že dúfam ze nebudem musieť vo videohre najbližšieho pol roka buchnúť päsťou do stromu a kameňa aby som mohol postaviť workbench

---

MORTHGAGE


Dungeon Clawler
Dungeon Clawler

Dungeon Clawler

Najprv som bol že "meh" a potom som bol že "kurna šak toto je slay the spire akurat že sem tam sa ti... a je to v piči. v pičiiiii!!!". Myslel som si že ma to bude nasierat. A ano nasiera, ale hned si dam dalši run, lebo... ešte tento jeden som povedal.

---

SHAPE1ESS


Preserve
Preserve

Preserve 🇸🇰 

Preserve je jednoduchý puzzler s príjemnou hudbou a pestrým vizuálom, v ktorom človek buduje svet a zapĺňa ho rozmanitými ekosystémami a zvieratami. Výborné pre milovníkov šesťuholníkov a pohodových hier ako Dorfromantik či Islanders. Hru vyvíja slovenské štúdio Bitmap Galaxy. Lebo teda toto v odporúčaniach musí byť.

Tiny Glade
Tiny Glade

Tiny Glade

Hra(čka), v ktorej človek stavia hrad. Žiadne body, žiadne misie, žiadny časový limit. Len krásna grafika, príjemná hudba a low-stakes bastlenie. Detailnejší Townscaper v menšom priestore.

---

Phantom Spark
Phantom Spark

Phantom Spark 

Vesmírna Trackmania, minimalistickejší Wipeout. Prekvapivo rýchle preteky proti ghostom do zvukov nevtieravého ambientného techna. Hra sa náročnosťou výborne prispôsobuje schopnostiam hráča a oceňuje aj malé pokroky.

---

Image from article '30 hier a 30 textov zo Steam Next Festu'
arranger.jpg 554,0 KB

Arranger a RolePuzzling Adventure

Top-down RPG puzzler so zaujímavým príbehom a mechanikou: hlavná postava každým krokom posúva všetko, čo sa nachádza v rovnakom riadku alebo stĺpci. Ostatné postavy jej neustále vyhadzujú na oči, že demoluje všetko okolo seba.

---

The Operator
The Operator

The Operator

Tohto Operátora som si dnes dal a je to "right up my alley" . Klasický tróp toho, že sa pozerám na počítačový interface, pracujem so súbormi a komunikujem s nadriadeným, ale teda je to o vyšetrovaní záhadných kriminálnych prípadov. Prekvapivo záživné.

---

TULEX

Ja by som chcel dat jeden velky plus Blue Prince a jeden normalny Tiny Glade, ktore uz boli spomenute. Zaroven taku wild card, co ma uplne nepresvedcila (aj kvoli zle citelnemu textu na steam decku), ale citim potencial je Kill Knight.

Co by som chcel pridat je:

Sol Cesto
Sol Cesto

Sol Cesto

Ponurý Roguelike, kde sa musíte zostúpiť dole dungeonom, aby ste našli stratené slnko. Mechanika hry je postavená na tom, že vidíte 4x4 grid a môžete si vybrať jeden riadok a v ňom skočíte náhodne do jednej zo štyroch miestností, kde Vás môže čakať enemy, pasca, poklad etc. (vidíte všetko dopredu). Medzi levelmi môžete kupovať rôzne predmety, ktoré Vám pomáhajú, poprípade si občas utrhnúť nejaký ten zub, ktorý Vám dá špeciálnu schopnosť. Grafika je veľmi neotrelá a svojsky krásna, celý "board" je príjemne taktilný, dá sa ošahať takmer všetko, čo vidíte (napríklad zaťahať shopkeepera za nos, ktorý na Vás vytŕča), často bez gameplay efektu, čo mám ako notorický klikač extrémne rád. Zatiaľ nefunguje na Steam Decku (ale je v pláne).

---

Bō: Path of the Teal Lotus
Bō: Path of the Teal Lotus

Bō: Path of the Teal Lotus

Krásne nakreslený 2.5D platformer inšpirovaný japonským folklórom, kde sa hráte za malú líštičku, ktorá sa v úvode narodí z nebeského kvetu. Okrem toho, že je hra krásne nakreslená, tak je aj výborne rozhýbaná - hladučké ovládanie, zábavný combat a občas Vás niečo príjemne prekvapí v pozadí. Podľa dema to vyzerá, že budete veľa skákať a hitovať a skákať a hitovať, skoro budete až alergický na behanie po zemi. Kto má chuť na výzvu, poprípade nie je dosť nabažený Nine Sols, určite klikať sem. Bonusový bod za to, že prvá postava, ktorú stretnete Vám hneď verbálne naloží a to je vždy znak fajn hry.

--- 

YABLKO

Image from article '30 hier a 30 textov zo Steam Next Festu'
prince.jpg 520,5 KB

Blue Prince

Počul som, že nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky. pričom... skill issue. ja vstúpim aj trikrát, pre mňa je to jednoduché! teraz si predstav, že štyrikrát vstúpiš do toho istého domu. a vždy je iný. ním kráčajúc buduješ jeho ďalšie miestnosti. tým zbieraš (tvoríš?) indície v snahe nájsť tajnú, 46. miestnosť. čo keby house of leaves bola videohra!! (btw, nečítal som house of leaves.)

ale čítal som piranesi. my tu v arcade watch ľúbime videohry, ktoré sú "ako kniha, len lepšie". občas aj knihy sú lepšie ako knihy. prečítaj si piranesi.

---

Image from article '30 hier a 30 textov zo Steam Next Festu'
fume.jpg 768,2 KB

FUMES

Volám sa oktán. moja krv je olej. mám žiadzu a liek je z olova. remeň napnutý, dezén driape zem, som piaty jazdec. kým nemám TRUCK HECK, dýcham jeho FÚMY.

---

Tactical Breach Wizards
Tactical Breach Wizards

Tactical Breach Wizards

Čo keby xcom bol vtipný a into the breach-ny a síce britský, ale figuratívne český, lebo tvoj základný move je defenestrácia? v tej otázke je všetko, tak len poviem, že je to nová vec od bandy okolo toma francisa. človek mne sympatický, lebo ako žurnalista si povedal, že možno by mal skúsiť vyrábať tie veci, o ktorých toľko píše a blázon vyrobil niekoľko skvelých. počas vyrábania tých vecí začal vyrábať video návody o tom, ako to tie veci vyrábať. tom, nemusíš mi dokazovať, že si moja krv. ja viem. a budem tam.

Mencia od mkozmon: Keby Terry Pratchett pisal pribeh Lethal Weapon a cele by to bola zhodou okolnosti X-com hra, vyzeralo by to presne takto. A ak to bude len z polovice tak dobre ako Gunpoint a Heat signature, tak to bude stale velmi dobre. Zaroven full hra ma mat 8-10 hodin gameplay, co je uplne rajska hudba pre usi nas starych ludi.

---

I Am Your Beast
I Am Your Beast

I Am Your Beast

v arcade watch komunite máme takú zábavku: pretekáme sa v kompetetívnej hre, potom príde Tulex a roztrhá nám prdele. je to, úprimne povedané, dehonestujúce. bude i am your beast neon white roku 2024? jedno je isté: keď hra 15. augusta vyjde, vyhráme všetci. ale naozaj vyhrá Tulex.